e-Doręczenia - ja się zalogować?
e-doręczenia od kiedy obowiązujące?
UWAGA! terminy uległy zmianie
Najpóźniej w dniu 10.12.2023r.(edit: termin uległ zmianie) jednostki samorządowe, niektóre podmioty publiczne oraz samorządowe zakłady budżetowe mają obowiązek przystąpić do krajowego programu e-Doręczenia.
Podmioty wpisane do KRS będą musiały spełnić wymóg do 10.03.2024r. (edit: termin uległ zmianie), natomiast firmy wpisane do CEIDG dopiero do 30.06.2026r.(edit: termin uległ zmianie) Przedsiębiorcy, którzy rejestrują działalność po 31.12.2023r.(edit: termin uległ zmianie) będą musieli spełnić obowiązek już od 01.01.2024r.(edit: termin uległ zmianie)
W tym artykule pomożemy Państwu przejść przez proces.
- Składanie wniosku o skrzynkę e-doręczenia dla przedsiębiorcy: https://www.biznes.gov.pl/pl/e-uslugi/00_0709_00
- Dostęp do skrzynki e-doręczenia dla obywatela: https://www.gov.pl/web/e-doreczenia/najwazniejsze-informacje-dla-obywatela
- Logowanie do założonej skrzynki e-doręczenia: https://edoreczenia.gov.pl/
Podczas wykonywanych przez nas testów rozwiązania Ministerstwa Cyfryzacji zauważyliśmy, że logowanie kwalifikowanym podpisem elektronicznym nie wymaga wielokrotnego podawania kodów wysyłanych w wiadomości SMS. Ten sposób logowania wymagał od nas użycia kodu z SMS tylko 1 raz. Z kolei logowanie profilem ePUAP przy użyciu loginu i hasła wymagało wielokrotnego wprowadzenia kodu podczas korzystania z aplikacji webowej.
W pierwszej kolejności system skierował nas do potwierdzenia poprawności skrzynki e-mail. Wydaje się to działaniem słusznym.
Następnie dwukrotnie przeskakiwaliśmy do strony formularza zakładania konta e-doręczenia. Należy zwrócić uwagę, że Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało bardzo ładny wizard typu step by step, który zbiera kluczowe informacje nt. podmiotu użytkującego skrzynkę.
W procesie od razu mogliśmy wskazać, aby naszą skrzynką zajął się Administrator do obsługi e-doręczenia.
Następnie znaleźliśmy się na koncie mObywatel. To trochę mylące dla osób, które znają już tę platformę i nie spodziewali się wylądować w tym miejscu. W menu po lewej stronie odnajdziemy opcję: Twoje skrzynki. Po uruchomieniu system prezentuje nam boxy z przyciskami z których rozpoczniemy zakładanie skrzynki. W tym miejscu powinniśmy wskazać, czy zakładamy skrzynkę dla przedsiębiorcy, czy dla obywatela.
Dotknęliśmy również bardzo ciekawej informacji dotyczącej integracji skrzynki e-doręczeń. Jeżeli chcielibyśmy zintegrować nasz system ERP ze skrzynka powinniśmy dysponować kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną. Dlaczego tak jest? W pieczęci elektronicznej (w odróżnieniu od podpisu elektronicznego) znajduje się NIP podmiotu.
Założenie skrzynki nie jest procesem skomplikowanym. Jej obsługa przypomina zwykłą skrzynkę e-mail, z tym że w polu odbiorca wskazujemy odbiorcę po oficjalnym i unikalnym identyfikatorze (np. NIP). Zwracamy jednak uwagę, że założenie skrzynki niesie ze sobą skutki prawne. Urząd może dostarczać wiadomości, które uznaje się za doręczone w związku z tym jeżeli nie mamy zamiaru samodzielnie kontrolować komunikacji z Urzędami należy wyznaczyć w tym celu Administratora, który poinformuje o istotnej korespondencji odpowiedzialne władze podmiotu.
Pytania? Zapraszamy do kontaktu.